My Great Web page

יום שני, 24 בספטמבר 2012

כיצד מנהלים תקציב





מאמר החודש מאת יניב חדד
http://www.money-nanny.co.il/hebrew/Article.aspx?Item=953
תקציב משפחתי מאת: יניב חדד

במאמר זה נגדיר מהו תקציב , כיצד מנהלים ובונים תקציב וכיצד מתייעלים.

מהו תקציב ?

תקציב מוגדר סך המשאבים העומדים לרשות כל אדם לפני ביצוע פעולה פיננסית דהיינו תקציב מוגדר כתוכנית פעולה המבוטאת בערכים כספיים. תקציב הוא כלי ניהולי שמטרתו תכנון הוצאות והכנסות בתקופה מסוימת לפני תחילת הפעילות.

לרוב מתבצע תכנון תקציבי לתקופה של שנה המקבילה לשנת המס דהיינו מ – 1 לינואר ועד 31 לדצמבר באותה שנה(תקציב שנתי) אך לעתים מתבצע תכנון תקציבי למשך חייו של פרויקט (תקציב פרויקטאלי) או לתקופה ארוכה יותר או קצרה יותר (תקציב רבעוני, תקציב חד שנתי, תקציב חודשי וכדומה).

התקציב הוא סכום מוגדר מראש שאנו חייבים לעמוד ביעדיו וחייבים לצאת מנקודת הנחה שלא נוכל להגדילו. למה הדבר דומה - אדם היוצא לטיול במדבר והוא לוקח איתו בקבוק מים אחד בלבד. הוא חישב את שלמספר השעות שהוא ישעה בשטח כמות המים בבקבוק תספיק. כידוע במדבר אין סיכוי להשיג כמות נוספת של מים ולכן חובת האדם לשתות בדיוק כמה שהוא חייב ולא כמה שהוא צריך שאם לא כן הוא יחרוג בכמות השתייה ובסוף המסלול הוא עלול להישאר ללא מים וכתוצאה מכך הוא עלול להתייבש. המסקנה היא שחייב לתכנן כל דבר מראש.

הניהול התקציבי
הניהול התקציבי מתבסס על קביעת סעיפים תקציביים המייצגים את הפעולות הסדורות במשק הבית. עבור כל סעיף ייקבע מראש הסכום המוקצה לפעילות המתוכננת. סכום זה עשוי להשתנות בהתאם להתפתחויות במהלך העניינים השוטף, אך קיומו של סכום מתוכנן מראש מאפשר בחינת סך היקף השימושים המתוכנן של משק הבית. במהלך תקופת הפעילות מיוחסות הוצאות והכנסות הארגון לסעיפים תקציביים, לרוב בעזרת תוכנת אקסל

בניית התקציב
קיימות שתי שיטות מרכזיות לבניית תקציב:

· תקציב אפס- בניית התקציב מדי תקופה. כל פעם מתחילים על בסיס הערכה מחודשת של הצרכים בכל סעיף תקציבי. לדוגמא : אם אנו מתכוונים לבצע שיפוץ לבית. פרויקט זה הוא חד פעמי ,אנו חייבים להכין תקציב חדש הכולל אומדן עלויות וזמן ביצוע. התכנון חייב לכלול את כל הסעיפים בכדי שסכום ההקצבה יהיה מדויק.



· תקציב המשכי - בשיטה זו התקציב המוקדש לכל נושא זהה לתקציב השנה הקודמת בשינויים קלים. בבניית התקציב נשקלים רק שינויים בצרכים ובסדרי העדיפויות ולא התקציב הבסיסי. לדוגמא תכנון התקציב הביתי לשנה הקרובה בסיס הצרכים הוא דומה. בתכנון זה אנו אמורים לשנות רק פרמטרים שהשתנו כגון : גובה ההכנסות , הוצאות צפויות מתוכננות כגון השתלמות וכו'.

כיצד בונים ומנהלים תקציב משפחתי

שלב א: תכנון והבנת מסגרת התקציב המשפחתית

שלב זה מטרתו להבין בטווח זמן של שנה מה מסגרת ההכנסות וההוצאות של המשפחה והאם ההתנהלות הזו תקינה איך וכמה צריך לשנות אותה. ובעצם להבין מה המצב הכלכלי של המשפחה ומה הכיוון שאליו היא צועדת.

לשם כך יש להכין את המסמכים הבאים:

· דפי חשבון בנק של השנה האחרונה

· 12 דפים אחרונים לכל סוג כרטיסי האשראי

· תלושי שכר (הכי טוב טופס 106 –סיכום שנתי אם יש)

· ספחי פנקסי שקים

· חשבונות טלפון, סלולארי, חשמל, גז, ארנונה, מים, כבלים - שאינם משולמים דרך הוראת קבע בבנק

את השלב הזה נבצע במחשבון תכנון באינטרנט.. היתרון במחשבון שלכל סוג הוצאה והכנסה ניתן לשייך את התדירות. למשל, בסעיף 'הכנסה חודשית נטו' נרשום את ההכנסה החודשית הממוצעת נטו (לשני בני הזוג) ובתדירות נבחר חודשי. דוגמא נוספת: בסעיף 'בונוס שנתי' נציין את הסכום השנתי החד פעמי שקיבלנו ובאופציית בחירת תדירות נבחר תדירות "שנתי" אותו כנ"ל בהוצאות שיניים וכד'. דוגמא נוספת: בסעיף בייביסיטר במידה ומדי שבוע יש לנו הוצאה נרשום את הסכום הממוצע השבועי, באופציית התדירות נבחר "שבועית". במרבית הסעיפים נבחר תדירות חודשית ונזין את הסכום הממוצע לחודש.

לאחר שסימנו את השלב הזה אנו יכולים לקבל מושג לגבי התחזית השנתית של התקציב המשפחתי והאם אנחנו נמצאים בתהליך של כניסה לחובות או בתהליך של חיסכון ושיפור הרווחה הכלכלית של המשפחה.

בנוסף נראה בכל סעיף מה ההוצאה הממוצעת החודשית ומה ההוצאה הצפויה השנתית (לפני שינוי).

בהתאם לנתונים שהתקבלו נתכן את שלב ג' התייעלות וצמיחה הכלכלית של המשפחה.

עתה עלינו להתחיל לבצע את שלב ב' וג' במקביל

שלב ב: מעקב תקציבי

המעקב החודשי על ההכנסות וההוצאות שמתבצעות בפועל. את השלב הזה נבצע באופן שוטף מידי חודש בעזרת קובץ אקסל למעקב חודשי. את המעקב יש לבצע בעזרת אותם מסמכים שהוזכרו בסעיף הקודם מידי חודש בכל חמישה עשר לחודש יסוכם החודש שעבר.

ונעבור לתכנון ההתייעלות

לאחר שאנו בוחנים את ההוצאות עלינו להחליט באלו סעיפים להתייעל ואיך אפשר להקטין הוצאות ולהגדיל הכנסות? בכדי להבין האם המשפחה מתנהלת באופן חריג אנו צריכים לבחור פרמטרים להשוואה כגון : השוואה לחברים בעלי הכנסה זהה , בדיקת הממוצע הארצי , השוואה לשנים קודמות בכל פרמטר ופרמטר בנפרד.

בכדי לחסוך ולהתייעל בצורה מקסימאלית עלינו לבחון כל פרמטר בנפרד ולחשוב איך אנו יכולים לצמצם את סכום ההוצאות לדוגמא : סעיף חשמל - אם נכבס בשעות השפל בלבד נחסוך עשרות שקלים מיידי חודש , נעבור לנורות חסכון וכו'.

דוגמא נוספת : הקנייה השבועית : נתחיל להשתמש בארגז הכלים הפיננסים ונתחיל בהשוואת מחירים וסקר שוק , נבחר באמצעי התשלום היעיל ביותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אופנת סרוגות